Zoeken
  • Fief

Is innovatie altijd het antwoord?

Bijgewerkt: jul 10

Na 20 jaar in de wijnbranche weet ik het zeker: wijndrinkers zijn behoorlijk traditioneel. Vooral ten aanzien van verpakkingen. In de afgelopen jaren is vele malen geprobeerd om de wijnliefhebber iets nieuws aan te bieden: wijn in aluminium zakken, wijn in blik, wijn in bierflesjes met kroonkurk, wijn in petfles. Wat we ook probeerden: je wil het niet! Zelfs vernieuwende, moderne etiketten vind je best wel eng. Je hebt blijkbaar toch het liefst wijn in een glazen, doorzichtige fles met een redelijk traditioneel etiket.

Dat traditionele etiket staat waarschijnlijk voor betrouwbaarheid. En misschien ook voor het romantische beeld van wijn; wijn als ambachtelijk product. Met in gedachte de wijnmaakster die zelf haar druiven stampt. Zoals we het liefst zouden zien dat de slager z’n eigen worsten draait en de bakker z’n eigen deeg laat rijzen.

Het tegendeel is waar: ik schat dat ook 90% van alle wijn industrieel is geproduceerd. Daar is weinig ambachtelijks aan. Want dat is veel te kostbaar.

Maar wat geeft het? Hoe leuk is het dat mensen zelfs met een betaalbare wijn in een glazen fles een gevoel van romantiek en ambachtelijkheid kunnen creëren? En laten we eerlijk zijn: blik is beter geschikt voor Coca Cola. Soms moet je niet willen innoveren.



155 keer bekeken
  • Facebook
  • Instagram

Fief

Birthe: 06 224 839 49

Willemien: 06 543 311 86

 O ja, op al onze teksten en afbeeldingen berust Copyright

Contact

Heb je een vraag?